REME - Revista Mineira de Enfermagem

ISSN (on-line): 2316-9389
ISSN (Versão Impressa): 1415-2762

QUALIS/CAPES: B1
Periodicidade Continuada

Enfermagem UFMG

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Volume: 22

 

 

Pesquisa

Atuação da enfermagem na conservação da saúde de mulheres em situação de violência

Nursing performance in the conservation of women's health in situations of violence

Leônidas de Albuquerque Netto; Eric Rosa Pereira; Joyce Martins Arimatea Branco Tavares; Dennis de Carvalho Ferreira; Priscilla Valladares Broca

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1149

Publicado em: 09/11/2018

A violência contra a mulher é um fenômeno complexo que provoca efeitos negativos sobre sua saúde. O princípio da Teoria de Enfermagem de Levine é manter ou recuperar uma pessoa (a mulher que vivencia a violência) para um estado de saúde (longe da violência).
OBJETIVO: analisar, pela ótica da Teoria de Enfermagem de Levine, o atendimento da enfermeira às mulheres que sofreram violência.
MÉTODO: pesquisa qualitativa e descritiva realizada na Estratégia de Saúde da Família do Rio de Janeiro – Brasil, com 11 enfermeiras que prestaram atendimento às mulheres em situação de violência, com base em entrevistas utilizando roteiro de perguntas semiestruturado. Pesquisa aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Saúde. Os depoimentos foram analisados pelo método do Discurso do Sujeito Coletivo.
RESULTADOS: a análise das entrevistas resultou em quatro ideias centrais referentes a: conservação de energia, integridade estrutural, pessoal e social das mulheres.
CONCLUSÃO: o cuidado precisa possibilitar conservação de energia, por meio da atenção integral às mulheres, e não apenas focado na violência. Enfatizaram questões como acolhimento e acesso à unidade de saúde, resgatando vínculos dessa mulher com membros da rede social.

Palavras-chave Enfermagem; Saúde da Família; Violência Contra a Mulher.

Violence against women is a complex phenomenon that causes negative effects on their health. The principle of Levine’s Theory of Nursing is to keep or recover a person (the woman who experiences violence) to a state of health (away from violence).
OBJECTIVE: To analyze, from the point of view of Levine’s Nursing Theory, nursing care for women who have suffered violence.
METHOD: Qualitative and descriptive research, carried out in the Family Health Strategy from Rio de Janeiro - Brazil, with eleven nurses who provided care to women living in violence situations, through individual interviews using a semi-structured questions instrument. The Research Ethics Committee from Federal University of Rio de Janeiro and the Municipal Health Department approved previously this protocol. The statements were analyzed using the Collective Subject Discourse method.
RESULTS: The analysis of the interviews resulted in four central ideas regarding: energy conservation, structural, personal and social integrity of women.
CONCLUSION: Care needs to promote energy conservation, through the women integral care, and not just focused on violence. They emphasized issues such as reception and access to the Health Unit, rescuing the woman’s ties with members of their social network.

Keywords Nursing; Family Health; Violence Against Women.

Intervenções educativas com profissionais de enfermagem e sua relação com a cultura de segurança

Educational interventions with nursing professionals and its relationship with culture of security

Monique Mendes Marinho; Vera Radünz; Luciana Martins da Rosa; Francis Solange Vieira Tourinho; Patrícia Ilha; Marciele Misiak

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1148

Publicado em: 11/09/2018

OBJETIVO: analisar a cultura de segurança dos profissionais de Enfermagem de unidades de internação adulto em hospital universitário do Sul do Brasil pré e pós-intervenções educativas sobre a segurança do paciente.
MÉTODO: estudo quase-experimental, realizado de novembro/2015 a fevereiro/2016, utilizando duas intervenções educativas com 89 profissionais de Enfermagem de cinco unidades de internação, com aplicação do Safety Attitudes Questionnaire na pré e pós-intervenção.
RESULTADO: os escores aumentaram, com mais destaque para o domínio percepção do estresse, com médias de 74,7 para 79,6. As médias aumentaram nos domínios relacionados aos técnicos/auxiliares de Enfermagem e em duas das unidades de internação. No entanto, a maioria dos escores indica fragilidades na cultura de segurança, com menores médias relacionadas à percepção da gerência do hospital (44,5 e 44,3).
CONCLUSÃO: as intervenções educativas resultaram em melhores escores nos domínios clima de trabalho em equipe, clima de segurança, satisfação no trabalho e percepção do estresse.

Palavras-chave Segurança do Paciente; Educação Continuada; Cultura; Educação em Enfermagem.

OBJECTIVE: to analyze the safety culture of nursing professionals from adult hospitalization units in a university hospital in southern Brazil before and after educational interventions on patient safety.
METHOD: a quasi-experimental study, conducted from November / 2015 to February / 2016, using two educational interventions with 89 nursing professionals from five hospitalization units, with application of the Safety Attitudes Questionnaire in pre and post intervention.
RESULTS: the scores increased, with a greater emphasis on the Stress Perception domain, with averages from 74.7 to 79.6. The averages increased in the domains related to nursing technicians / assistants, and in two of the hospitalization units. However, most of the scores indicate fragilities in the safety culture, with lower averages related to Hospital Management Perception (44.5 and 44.3).
CONCLUSION: educational interventions resulted in better scores in the areas of teamwork climate, safety climate, job satisfaction and stress perception.

Keywords Patient Safety; Education Continuing; Culture; Education Nursing.

Significados atribuídos às causas do acidente com perfurocortantes: percepção dos profissionais de enfermagem

Meanings attributed to causes of accident with perforocortants: perception of nursing professionals

Lígia Santana Rosa; Gláucia Valente Valadares; Ítalo Rodolfo Silva

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1146

Publicado em: 09/11/2018

OBJETIVO: compreender as condições causais de acidentes com perfurocortantes a partir dos significados atribuídos por profissionais de Enfermagem. Referencial teórico utilizado foi o interacionismo simbólico.
MÉTODO: pesquisa qualitativa, tendo como método a Teoria Fundamentada nos Dados (TFD). Estudo foi realizado em Macaé-RJ, Brasil, com três enfermeiros e 17 técnicos de Enfermagem. Instrumento de coleta de dados foi a entrevista semiestruturada. Os dados foram analisados conforme procedimentos pertinentes à TFD: codificação aberta, axial e seletiva.
RESULTADOS: o estudo gerou três categorias: “Vivenciando tensões mediante a realização de ações em Enfermagem”; “Vivenciando acidentes que acontecem durante o cuidado procedimental” e “Vivenciando acidentes que acontecem no cuidado pós-procedimental”.
CONSIDERAÇÕES FINAIS: verificou-se, a partir dos dados, que a pressa, a distração, o cansaço, a superlotação, o tumulto nas enfermarias, cargas horárias excessivas, inexperiência profissional e a manipulação das caixas coletoras são condições que geram riscos para a ocorrência do acidente perfurocortante. O interacionismo simbólico permitiu a compreensão de como os profissionais interpretam e significam o mundo que os rodeia frente às condições causais do acidente.

Palavras-chave Enfermagem; Saúde do Trabalhador; Cuidados de Enfermagem.

OBJECTIVE: to understand the causal conditions of accidents with perforocortants using the meanings attributed by nursing professionals. The theoretical reference used was symbolic interactionism.
METHOD: qualitative research, based on Grounded Theory (GT). A study was carried out in Macaé-RJ, Brazil, with three nurses and 17 nursing technicians. The instrument of data collection was the semi structured interview. Data were analyzed according to procedures relevant to GT: open, axial and selective coding.
RESULTS: The study generated three categories: “Experiencing tensions through nursing actions”; “Experiencing accidents that occur during procedural care” and “Experiencing accidents that occur in post-procedural care”.
FINAL CONSIDERATIONS: it has been verified from the data that hurry, distraction, fatigue, overcrowding, tumult in the wards, excessive hours, professional inexperience and the manipulation of the collection boxes are conditions that generate risks for the occurrence accident. The symbolic interactionism allowed the understanding of how professionals interpret and mean the world around them in the causal conditions of the accident.

Keywords Nursing; Occupational Health; Nursing Care.

Gestão do cuidado na saúde mental sob a perspectiva da rede de atenção à saúde

Mental health care management from the perspective of the health care network

Mislene Beza Gordo Sarzana; Greice Lessa; Lucas Corrêa Preis; Joelma Patricio da Luz Perin; Selma Regina de Andrade; Alacoque Lorenzini Erdmann

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1144

Publicado em: 09/11/2018

O objetivo do estudo foi compreender a gestão do cuidado na saúde mental sob a perspectiva da rede de atenção à saúde. Trata-se de estudo qualitativo que utilizou como referencial teórico a Teoria Fundamentada nos Dados (TFD). A amostra foi composta de 27 profissionais de saúde, distribuídos em três grupos amostrais. Para a coleta de dados foi utilizada a entrevista intensiva. Os dados coletados foram analisados por meio de codificação inicial e focalizada e foram organizados pelo software de análise qualitativa NVIVO®10, em que foram geradas três categorias e 11 subcategorias emergentes. Os resultados evidenciaram que a gestão do cuidado na saúde mental é permeada por dificuldades de comunicação e articulação entre os serviços que compõem a rede de atenção à saúde. Para que haja essa integração entre os serviços de saúde é preciso que os profissionais aprimorem seus conhecimentos na área de saúde mental e coloquem em prática o matriciamento.

Palavras-chave Assistência Integral à Saúde; Saúde Mental; Transtornos Mentais; Enfermagem Psiquiátrica.

The objective of this study was to understand the management of mental health care from the perspective of the health care network. This is a qualitative study that used Grounded Theory (GT) as theoretical reference. The sample consisted of 27 health professionals distributed in three sample groups. Intensive interviews were used to collect data. The collected data were analyzed by means of initial and focused coding and were organized using the NVIVO®10 software for qualitative analysis. Three emergent categories and 11 subcategories were generated. The results showed that mental health care management is permeated by difficulties of communication and articulation between the services that make up the health care network. In order to articulate the health services, the professionals need to improve their knowledge in the area of mental health and put effective matrixing into practice.

Keywords Comprehensive Health Care; Mental Health; Mental Disorders; Psychiatric Nursing.

Prevalência de lesões crônicas de município da zona da mata mineira (Brasil)

Prevalence of chronic wounds in a city of minas gerais (Brazil)

Eline Lima Borges; Helio Martins do Nascimento Filho; José Ferreira Pires Júnior

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1143

Publicado em: 09/11/2018

Os objetivos do estudo foram estimar a prevalência de lesões crônicas de um município de Minas Gerais (MG), identificar o perfil clínico, epidemiológico e sociodemográfico dos pacientes com lesão e descrever as características das lesões e o tratamento recebido. Trata-se de estudo epidemiológico, descritivo exploratório, transversal realizado em um município de médio porte da Zona da Mata de MG, com amostra de 104 participantes com lesão crônica provenientes das 25 equipes de Estratégia de Saúde da Família e dos sete Postos de Saúde do referido município que atenderam aos critérios de inclusão. Para a coleta de dados os participantes passaram por avaliação clínica, incluindo a avaliação da lesão e alguns dados foram extraídos do prontuário. A prevalência estimada de lesões crônicas foi de 0,164% (1,64/1.000 habitantes), os participantes tinham idade média de 66,6 anos; a maioria eram mulheres; com baixa escolaridade e renda mensal. A maioria possuía doenças associadas e fazia uso de um ou mais medicamentos. O tempo médio de existência das lesões foi de dois anos e a maioria estava localizada nas pernas e era de etiologia venosa, sendo tratadas com pomadas. O médico era o principal responsável pelo tratamento e as trocas de curativos eram realizadas pelo paciente ou cuidador. Concluiu-se que a prevalência obtida foi compatível com a literatura e os resultados obtidos subsidiarão os enfermeiros e gestores na organização da rede de assistência ao usuário com lesão crônica do município onde a pesquisa foi realizada. Recomenda-se a realização de estudos semelhantes em outros municípios para comparação de dados.

Palavras-chave Prevalência; Cuidados de Enfermagem; Perfil de Saúde; Ferimentos e Lesões; Saúde da Família; Atenção Primária à Saúde.

The objectives of the study were to estimate the prevalence of chronic wounds in a city of Minas Gerais, Brazil, to identify the clinical, epidemiological and sociodemographic profile of the patients with wounds and to describe the characteristics of the wounds and the treatment received. This is an exploratory, descriptive, cross-sectional study carried out in a medium-sized city in Zona da Mata/MG, with a sample of 104 participants with chronic wound from the 25 Family Health Strategy and the seven Health Centers city that met the inclusion criteria. For the data collection the participants underwent clinical evaluation, including evaluation of the wound and some data were extracted from the medical record. The estimated prevalence of chronic wounds was 0.164% (1.64 / 1,000 inhabitants); the participants had a average age of 66.6 years; most were women; with low schooling and monthly income. Most had associated illnesses and used one or more medications. The average duration of the wounds was 2 years, and most were in the legs and were of venous origin, being treated with ointments. The physician was primarily responsible for the treatment and the dressing changes were performed by the patient or caregiver. It was concluded that the prevalence obtained was compatible with the literature and the results obtained will help the nurses and managers in the organization of the care network to the user with chronic wound of the city where the research was performed. It is recommended to carry out similar studies in other cities to compare data.

Keywords Prevalence; Nursing Care; Health Profile; Wounds and Injuries; Family Health; Primary Health Care.

Sistematização de um instrumento de classificação de pacientes em um hospital universitário

Systematization of an instrument for patient classification in a teaching hospital

Andréia Barcellos Teixeira Macedo; Sônia Beatriz Cocaro de Souza; Lia Brandt Funcke; Ana Maria Muller de Magalhães; Caren de Oliveira Riboldi

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1152

Publicado em: 09/11/2018

Estudo de delineamento transversal com o objetivo de verificar se o número de dias de avaliação influencia os escores para classificação do nível de complexidade dos pacientes numa unidade de internação. A amostra incluiu 151 pacientes adultos, hospitalizados entre julho e agosto de 2014, gerando 920 avaliações. A aplicação da escala de Perroca foi realizada em dois períodos, compreendendo cinco e 20 dias de avaliação e as variáveis foram analisadas por meio do teste de equações de estimativas generalizadas. Não houve diferença estatisticamente significativa no nível de complexidade dos cuidados comparando-se os dois períodos avaliados (p=0,72). Observou-se que os pacientes avaliados possuem elevado nível de complexidade assistencial. Entende-se que a aplicação de um instrumento para classificar pacientes é fundamental para conhecimento da demanda assistencial e das atividades da Enfermagem. A proposta de aplicação da escala de Perroca em cinco dias viabiliza a incorporação e sistematização dessa atividade na prática do enfermeiro.

Palavras-chave Carga de Trabalho; Pacientes Internados/classificação; Cuidados de Enfermagem; Avaliação em Enfermagem.

Cross-sectional study, aiming to verify if the number of evaluation days influences the classification scores of the complexity level of patients in the hospital units. The sample included 151 adult patients hospitalized between July and August 2014, generating 920 ratings. The Perroca scale was applied throughout two periods, at 5 and 20 evaluation days and the variables were analyzed using Generalized Estimating Equation. There was no statistically significant difference in the level of complexity of care comparing the two periods (p = 0.72). It was observed that the evaluated patients had a high level of care complexity. The application of an instrument to classify patients is a key knowledge to the demand of care and nursing activities. The application of the proposed Perroca scale in 5 days enables the development and systematization of this activity in nursing practice.

Keywords Workload; Inpatients/classification; Nursing Care; Nursing Assessment.

Associação entre violência intrafamiliar e bullying em adolescentes escolares

Association between intrafamily violence and bullying in school adolescents

Rosana Santos Mota; Nadirlene Pereira Gomes; Jordana Brock Carneiro; Raiane Moreira dos Santos2; Luana Moura Campos; Maria Enoy Neves Gusmão; Climene Laura de Camargo; Carla Cristina Oliveira de Jesus Lima

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1142

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: estimar a prevalência de violência intrafamiliar e sua associação com o bullying em adolescentes de uma escola pública de Salvador, Bahia, Brasil.
MATERIAIS E MÉTODO: estudo do tipo corte transversal. A coleta de dados, com 239 discentes, se deu por meio de formulário padronizado. Os dados foram processados no Programa Stata versão 12.
RESULTADOS: verificou-se associação entre a vivência de violência intrafamiliar (geral e psicológica) e o alto risco para o bullying direto (RP = 1,89 e IC95%: 1,11 - 3,21; RP = 2,76 e IC95%: 1,57 - 4,85), relacional (RP = 2,59 e IC95%: 1,49 - 4,49; RP = 2,89 e IC95%: 1,64 - 5,09) e vitimização (RP = 2,02 e IC95%: 1,19 - 3,43; RP = 3,10 e IC95%: 1,71 - 5,64).
CONCLUSÃO: a associação entre vivenciar violência intrafamiliar e bullying sinaliza para a necessidade de estratégias de prevenção, sobretudo a partir da articulação entre os cenários da saúde e da educação.

Palavras-chave Adolescente; Violência Doméstica; Bullying; Educação.

OBJECTIVE: to estimate prevalence of intra-family violence and its association to bullying among teenagers of a public school located in Salvador, Bahia, Brazil.
MATERIALS AND METHOD: cross section type investigation. Data collection was with 239 students using standard form. Data were processed in Stata 12 software.
RESULTS: there was an association between living intra-family violence (general and psychological) and high risk to direct bullying (prevalence ratio = 1.89 and confidence interval, 95 % = 1.11-3.21; prevalence ratio = 2.76 and confidence interval, 95 % = 1.57-4.85), relational (prevalence ratio = 2.59 and confidence interval, 95 % = 1.49-4.49; prevalence ratio = 2.89 and confidence interval, 95 % = 1.64-5.09) and victimization (prevalence ratio = 2.02 and confidence interval, 95 % = 1.19-3.43; prevalence ratio = 3.10 and confidence interval, 95 % = 1.71-5.64).
CONCLUSION: the association between living intra-family violence and bullying shows the need of prevention strategies, mainly mixing health and education areas.

Keywords Adolescent; Domestic Violence; Bullying; Education.

Vivências do pai/homem no cuidado ao filho prematuro hospitalizado

Experiences of the father/man in care of the hospitalized premature child

Karen Isadora Borges; Jéssyca de Oliveira Santana; Daniele Amaral de Souza; Valéria Costa Evangelista da Silva; Keli Regiane Tomeleri da Fonseca Pinto; Adriana Valongo Zani

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1141

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: apreender as representações do pai/homem frente ao cuidado ao filho prematuro e/ou de muito baixo peso hospitalizado, com o apoio de um protocolo de cuidados direcionados para o pai, realizado em uma unidade neonatal de um hospital-escola da região norte do Paraná.
MÉTODO: trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa com 15 pais entrevistados entre junho e dezembro de 2016. Para a análise, utilizou-se o referencial teórico das representações sociais, seguindo-se o método do discurso do sujeito coletivo (DSC).
RESULTADOS E DISCUSSÃO: após a análise dos dados emergiram cinco ideias centrais: prazer em cuidar; reforço da identidade paterna; superação do medo; apropriação do papel de cuidador; e a importância da permanência na unidade de internação.
CONSIDERAÇÕES FINAIS: é necessário que a figura paterna esteja mais presente durante a internação hospitalar de um filho prematuro e, consequentemente, mais inserida na realização dos cuidados.

Palavras-chave Relações Pai-Filho; Recém-Nascido Prematuro; Unidades de Terapia Intensiva Neonatal.

OBJECTIVE: to apprehend the representations of the father/man regarding the care of premature and/or very low weight hospitalized children, with the support of a protocol of care directed to the father performed in a neonatal unit of a school hospital in the northern region of Paraná.
METHOD: this is a qualitative research with 15 parents interviewed between June and December 2016. For analysis, the theoretical reference of Social Representations was used, following the Collective Subject Discourse (DSC) method.
RESULTS AND DISCUSSION: after analyzing the data, five main ideas emerged: Pleasure in caring; Reinforcement of paternal identity; Overcoming Fear; Appropriation of the caregiver role and the importance of staying in the hospitalization unit.
FINAL CONSIDERATIONS: it is necessary that the father figure is more present during the hospital stay of a premature child, and consequently more inserted in the accomplishment of the care.

Keywords Father-Child Relations; Infant, Premature; Intensive Care Units, Neonatal.

Dialogando sobre as vivências com diabetes mellitus: subsídio para o cuidado educativo de enfermagem

Dialoguing about the experiences with diabetes mellitus: subsidy for educational nursing care

Rachel Corrêa Rodrigues; Maria Luiza de Oliveira Teixeira; Elen Martins da Silva Castelo Branco

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1140

Publicado em: 31/10/2018

Pesquisa convergente-assistencial que objetivou descrever os saberes e práticas de clientes diabéticos em atendimento ambulatorial sobre a vivência com o diabetes mellitus (DM) e discutir as contribuições desses saberes e práticas nos cuidados educativos de enfermagem. Participaram do estudo 11 clientes que atenderam aos critérios de inclusão: clientes com DM tipo 1 e/ou 2, atendidos no ambulatório, com prontuário na instituição, de ambos os sexos e maiores de 18 anos. Realizaram-se entrevistas individuais. Utilizou-se a análise temática de conteúdo. Encontrouse que tais saberes e práticas se apresentam de forma fragmentada e como resultado de conhecimento adquirido pela experiência vivida. Os saberes e práticas de clientes diabéticos foram mobilizados e valorizados a partir do diálogo/reflexão. Esse processo foi baseado no intercâmbio dos saberes popular e profissional, na descoberta e reconstrução do conhecimento e possibilitou sua aplicação no cuidado educativo de enfermagem a esses clientes.

Palavras-chave Educação em Saúde; Diabetes Mellitus; Enfermagem.

Convergent care research aimed at describing the knowledge and practices of diabetic clients in outpatient care about living with Diabetes Melittus (DM) and discussing the contributions of this knowledge and practices in educational nursing care. The study included 11 clients who met the inclusion criteria: clients with type 1 and/or type 2 DM, assisted at the outpatient clinic, with medical records at the institution, of both sexes, and those over 18 years of age. Individual interviews were conducted. Thematic content analysis was used. The results showed that the client’s knowledge and practices are presented in a fragmented way and as a result of knowledge acquired through experience. The knowledge and practices of diabetic clients were mobilized and valued through dialogue/reflection. This process was based on the exchange of popular and professional knowledge, on the discovery and (re)construction of knowledge and made it possible its application in educational nursing care for these clients.

Keywords Health Education; Diabetes <i>Mellitus</i>; Nursing.

Efeitos da auriculoterapia no tempo de trabalho de parto e taxa de cesárea: ensaio clínico randomizado

Effects of auriculotherapy on labor time and cesarean section rate: randomized clinical trial

Reginaldo Roque Mafetoni; Lia Maristela Silva Jacob; Herla Maria Furtado Jorge; Antonieta Keiko Kakuda Shimo

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1139

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: avaliar os efeitos da auriculoterapia sobre o tempo de trabalho de parto e taxa de cesárea.
MÉTODO: trata-se de um ensaio clínico controlado e randomizado, paralelo e triplo-cego. Foram selecionadas 102 parturientes com idade gestacional ≥ 37 semanas, dilatação cervical ≥ 4 cm e duas ou mais contrações em 10 minutos. As parturientes foram distribuídas aleatoriamente em três grupos em um hospital universitário do interior do estado de São Paulo, Brasil, para receber: auriculoterapia, placebo ou participar como controle, sem intervenção. A auriculoterapia foi aplicada com microesferas de cristal em quatro pontos estratégicos. A comparação dos efeitos do tratamento foi feita por meio dos testes: Kruskal-Wallis, exato de Fisher e qui-quadrado.
RESULTADOS: a média de duração do trabalho de parto foi menor no grupo de auriculoterapia (607,8 versus placebo: 867,9 versus controle: 694,7 minutos; p-valor = 0,845); a taxa de cesárea foi maior no grupo placebo (55,9% versus auriculoterapia: 26,5% versus controle: 20,6%; p-valor = 0,0045).
CONCLUSÃO: as parturientes que receberam auriculoterapia mostraram menor taxa de cesárea em relação ao grupo placebo e menos tempo de trabalho de parto ao comparar com os demais grupos, porém novos estudos se fazem necessários. Registro: nº RBR-47hhbj.

Palavras-chave Auriculoterapia; Trabalho de Parto; Cesárea; Terapias Complementares; Enfermagem Obstétrica.

OBJECTIVE: to evaluate the effects of auriculotherapy on labor time and cesarean section rate.
METHOD: this is a controlled, randomized, parallel and triple blind clinical trial. We selected 102 parturients with gestational age ≥ 37 weeks, cervical dilatation ≥ 4 cm and two or more contractions every 10 minutes. Parturients were randomly assigned to three groups at a university hospital in the countryside of the state of São Paulo, Brazil, to receive auriculotherapy, placebo or to participate as control group without intervention. Auriculotherapy was applied with crystal microspheres at four strategic points. The effects of the treatment were compared using the Kruskal-Wallis, Fisher’s exact and chi-square tests.
RESULTS: the mean duration of labor was lower in the auriculotherapy group (607.8 versus placebo: 867.9 versus control: 694.7 minutes; p-value = 0.845); the rate of cesarean section was higher in the placebo group (55.9% versus auriculotherapy: 26.5% versus control: 20.6%, p-value = 0.0045).
CONCLUSION: parturients who received auriculotherapy showed a lower cesarean rate compared to the placebo group and shorter labor time when compared to the other groups, but further studies are necessary. Registration: nº RBR-47hhbj.

Keywords Auriculotherapy; Labor, Obstetric; Cesarean Section; Complementary Therapies; Obstetric Nursing.

Manual educativo de cuidados à criança com gastrostomia: construção e validação

Child care educational manual with gastrostomy: construction and validation

Priscila Sales de Lima; Leila Blanes; Lydia Masako Ferreira; Heitor Francisco de Carvalho Gomes

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1123

Publicado em: 31/10/2018

INTRODUÇÃO: a gastrostomia é um procedimento no qual um cateter é inserido no estômago, através de uma abertura na parede abdominal anterior. Há escassez de trabalhos voltados para orientações e cuidados com do uso da gastrostomia e a influência para os familiares e cuidadores.
OBJETIVO: desenvolver e validar um manual educativo sobre cuidados com gastrostomia em crianças.
MÉTODO: realizado levantamento bibliográfico para desenvolvimento do conteúdo do manual e validação do mesmo realizada com 11 especialistas com base na técnica de Delphi e com cinco pais e cuidadores de crianças com gastrostomias mensurado por meio da escala de Likert.
RESULTADOS: o material elaborado foi validado por especialistas em dois ciclos por meio da técnica de Delphi, com a participação de 11 juízes no primeiro ciclo e seis juízes no segundo ciclo. A porcentagem de concordância absoluta de todo o manual alcançou valor de 97,91%. O menor valor encontrado no segundo ciclo foi de 83,3%, com sete de oito questões apresentando concordância de 100%. A validação com público-alvo apresentou taxa de concordância de 100% e todos os participantes pontuaram três na escala de Likert para todas as questões. O manual validado possui registro em ISBN de número: 978-85-924327-0-6, com 21 páginas, oito capítulos e 38 figuras de linguagem simples e acessível, abordando temas como o conceito e indicação da gastrostomia, o cuidado domiciliar e a prevenção de complicações.
CONCLUSÃO: elaborado manual educativo de cuidado da criança com gastrostomia, validado por especialistas e por pais e cuidadores.

Palavras-chave Gastrostomia; Cuidados de Enfermagem; Educação em Saúde; Estudos de Validação.

INTRODUCTION: the gastrostomy is a procedure in which a catheter is inserted into the stomach through an opening in the anterior abdominal wall. There is a shortage of work focused on guidelines and care with the use of gastrostomy and the influence for family members and caregivers. Goal: to develop and validate an educational manual regarding gastrostomy care with children.
METHOD: it was carried out a bibliographical survey for the development of the content of the manual and validation of it, which was conducted with 11 experts based on the Delphi technique and with 5 parents and caregivers of children with gastrostomies, measured using the Likert scale.
RESULTS: the elaborated material was validated by specialists in two cycles through the Delphi technique, with the participation of 11 judges in the first cycle and six judges in the second cycle. The absolute agreement percentage of the whole manual reached 97.91%. The lowest value found in the second cycle was 83.3%, with seven of eight questions showing agreement of 100%. The validation with target audience showed a 100% concordance rate and all participants scored three points on the Likert scale for all questions. The validated manual has ISBN (International Standard Book Number) registration number: 978-85-924327-0-6, with 21 pages, eight chapters and 38 simple and accessible figures of speech, addressing topics such as the concept and indication of gastrostomy, home care and the prevention of complications.
CONCLUSION: elaborated educational manual of child care with gastrostomy, validated by specialists, by parents and caregivers.

Keywords Gastrostomy; Nursing Care; Health Education; Validation Studies.

Estratégias ativas de ensino e aprendizagem: percepções de estudantes de enfermagem

Active teaching and learning strategies: perceptions of nursing students

Márcia Regina Cangiani Fabbro; Natália Rejane Salim; Jamile Claro de Castro Bussadori; Aline Cristiane Cavicchioli Okido; Giselle Dupas

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1138

Publicado em: 31/10/2018

Diante da necessidade de mudança no modelo tradicional de ensino e aprendizagem, um grupo de docentes das disciplinas Atenção à Saúde da Mulher e da Criança de um curso de Enfermagem de uma universidade pública decidiu incorporar metodologias ativas de ensino. Este estudo teve como objetivo compreender a vivência do estudante após mudanças no método de ensino e bem como o processo de implementação das novas estratégias. A coleta de dados foi realizada em junho de 2016 com o grupo de estudantes que cursou a disciplina. Foi aplicado questionário de avaliação da disciplina composto por questões fechadas e uma questão dissertativa, com o intuito de que os estudantes elaborassem uma narrativa. Foram realizadas análise estatística descritiva e análise de conteúdo dos dados. Os principais resultados mostraram que, na avaliação geral da disciplina, a maioria atribuiu conceito ótimo e bom, os aspectos mais citados foram “professores”, “campos de prática” e “aulas de laboratório”. Na prática clínica foram destacadas “autonomia”, “discussão de casos” e “consulta de enfermagem” como pontos positivos; entre os negativos foram identificadas a “relação com o enfermeiro do serviço” e “recepção da equipe”. Da análise de conteúdo das narrativas emergiram os seguintes temas: “vivendo a metodologia ativa”, “observado associação entre teoria e prática” e “indo para além da técnica”. No processo vivenciado, os estudantes destacaram experiências para além do aprendizado técnico, como aquisição de valores morais, crescimento como ser humano, importância para a cidadania, respeito e sensibilidade nas relações humanas, incorporando conceitos como integralidade, horizontalidade e autonomia.

Palavras-chave Educação em Enfermagem; Educação Superior; Enfermagem Obstétrica; Enfermagem Pediátrica; Estudantes de Enfermagem.

In view of the need to change the traditional teaching and learning model, a group of professors of the subjects the subjects Child Health Care and Women’s Health Care at a Public University decided to incorporate active teaching methodologies. This study aimed to understand the experience of students after changes in the teaching method and the process of implementation of the new strategies. Data collection was carried out in June 2016 with a group of students who studied the discipline. A questionnaire for the evaluation of the discipline composed of closed and open questions was applied with the intention of making the students to elaborate a narration. Descriptive statistical analysis and content analysis were used to analyze the data. The main results showed that in the general evaluation of the subject, the majority of the students attributed excellent and good concepts. The most cited aspects were “teachers”, “fields of practice” and “laboratory classes”. In clinical practice, “autonomy”, “case discussion” and “nursing consultation” were highlighted as positive points. Among the negative points, the following were pointed out: “relationship with the nurses at the internships” and “reception of the team”. Based on the content analysis of the narrations, the following themes were found: “living the active methodology”, “observing the association between theory and practice”, and “going beyond technique”. In the process, the students highlighted experiences beyond technical learning, such as acquisition of moral values, growth as human beings, importance of citizenship, respect and sensitivity in human relations, and incorporation of concepts such as comprehensiveness, horizontality and autonomy.

Keywords Education, Nursing; Education, Higher; Obstetric Nursing; Pediatric Nursing; Students, Nursing.

Atenção primária à saúde: ordenadora da integração assistencial na rede de urgência e emergência

Primary health care: the coordinator of the care integration in the emergency and urgency network

Carla Da Ros; Aida Maris Peres; Elizabeth Bernardino; Ingrid Margareth Voth Lowen; Paulo Poli Neto; Maria Eliete Batista Moura

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1137

Publicado em: 31/10/2018

A atenção primária à saúde (APS) é considerada a principal porta de entrada na rede assistencial à saúde, no entanto, apresentam-se dificuldades para efetivá-la como tal. Portanto, o objetivo do artigo é analisar a integração entre unidade de saúde (US) e unidade de pronto-atendimento (UPA), tendo a APS como ordenadora da rede de urgência e emergência (RUE). Trata-se de pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória. Na coleta de dados foram realizadas 49 entrevistas com médicos, enfermeiros e gestores de saúde, entre fevereiro e junho de 2015, em uma capital da região Sul do Brasil. Do processamento dos dados para a análise textual realizado pelo software IRAMUTEQ resultaram quatro classes: comunicação formal e informal na organização de saúde; acesso da população aos serviços de saúde; integração entre a US e a UPA; funções da US e da UPA na rede de atenção à saúde. A pesquisa revelou que a integração do cuidado entre a APS e a UPA mostra-se frágil e desarticulada com os outros serviços que compõem a rede assistencial à saúde, potencializado pela indefinição das atribuições de cada componente da RUE pelos gestores do sistema e profissionais assistenciais e a sobreposição de funções entre a US e a UPA.

Palavras-chave Integração de Sistemas; Atenção Primária à Saúde; Acesso aos Serviços de Saúde.

Primary health care (PHC) is considered the main gateway to the health care network; however, there are difficulties to achieve it as such. Therefore, the objective of this study is to analyze the integration between the health unit and the emergency care unit (ECU – “Unidade de Pronto-atendimento”, in Portuguese), with the PHC as an Emergency and Urgency Network (EUN) coordinator. It is qualitative, descriptive and exploratory research. During the data collection, 49 interviews were conducted with physicians, nurses and health managers between February and June 2015 in a capital city in the southern region of Brazil. From the data processing to the textual analysis performed by the IRAMUTEQ software, four classes emerged: formal and informal communication in the health organization; population access to health services; integration between HU and ECU; HU and ECU roles in the health care network. The research showed that the care integration between PHC and ECU is fragile and disjointed with the other services that make up the health care network, boosted by the lack of definition of the attributions of each EUN component by system managers and healthcare professionals, as well as the overlapping of roles between the HU and ECU.

Keywords Systems Integration; Primary Health Care; Health Services Accessibility.

Percepções de adolescentes sobre saúde na escola à luz da fenomenologia merleaupontiana

Perceptions of adolescents on health at school in the light of a merleau-pontian phenomenology

Ligia Cordeiro Matos Faial; Rose Mary Costa Rosa Andrade Silva; Eliane Ramos Pereira; Cidllan Silveira Gomes Faial; Vilza Aparecida Handan de Deus

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1136

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: compreender o significado para o adolescente acerca da vivência da saúde na escola.
MÉTODOS: pesquisa exploratória, qualitativa apoiada na fenomenologia de Maurice Merleau-Ponty, que nos permitiu apreender a essência do fenômeno a partir do discurso de 57 alunos adolescentes. A coleta de dados foi realizada por meio de urnas dispostas em uma escola pública da rede federal do estado do Rio de Janeiro, que estampavam a questão: “o que você entende sobre a saúde na escola?” Os alunos depositaram os manuscritos em resposta ao questionamento proposto.
RESULTADOS: desvelaram-se as unidades de significados – mundo vivido como mundo da escola em interação com o outro; corpo como portador de necessidades; adolescente como sujeito que sugere a partir do seu campo perceptivo.
CONCLUSÃO: a pesquisa desvelou que a vivência da saúde escolar compreende ações do senso comum, práticas higienistas e a rigidez do modelo hegemônico assistencialista. No entanto, sentidos e significados foram atribuídos à prática da promoção da saúde por meio da efetivação da educação em saúde – estratégia integradora e multiplicadora de conceitos e saberes deflagradores de comportamentos e hábitos saudáveis.

Palavras-chave Adolescente; Percepção; Serviços de Saúde Escolar.

OBJECTIVE: To understand the meaning of health experience in school from the perspective of adolescents.
METHODS: This is an exploratory and qualitative research based on the phenomenology of Maurice Merleau-Ponty, which allowed us to understand the essence of the phenomenon from the discourse of 57 adolescent students. Data collection was done through ballot boxes distributed in a public school of the federal network of the state of Rio de Janeiro, which featured the question: “What do you understand about health in school?” The students handed out the manuscript answers to the proposed question.
RESULTS: The units of meanings were revealed, namely The world lived as the school world in interaction with the other; The body as the bearer of needs; The adolescent as a subject that suggests from their perceptive field.
CONCLUSION: The research revealed that the school health experience includes actions of common sense, hygienist practices and rigidity of the hegemonic care model. However, senses and meanings were attributed to the practice of health promotion through the implementation of health education – an integrative and multiplier strategy of concepts and knowledge that trigger healthy behaviors and habits.

Keywords Adolescent; Perception; School Health Services.

Aspectos de interesse e preparo dos enfermeiros de terapia intensiva sobre injúria renal aguda

Aspects of interest and preparation of intensive therapy nurses to act in the care of acute kidney injury

Geórgia Alencar Melo; Renan Alves Silva; Letícia Lima Aguiar; Francisco Gilberto Fernandes Pereira; Joselany Áfio Caetano

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1135

Publicado em: 31/10/2018

Objetivou-se avaliar os aspectos de interesse e preparo de enfermeiros de terapia intensiva para atuar no cuidado a pacientes com injúria renal aguda. Trata-se de estudo transversal, avaliativo, realizado em sete hospitais públicos, com 136 enfermeiros, sendo avaliados o interesse e o preparo sobre o cuidado a pacientes com injúria renal aguda em terapia intensiva. A análise inferencial foi realizada por meio do teste qui-quadrado. Evidenciouse elevado interesse em aprender sobre a temática (n=125), sobre a gestão das máquinas (n=119) e em participar de curso teórico ou prático (n=126), visto que se sentem despreparados (n=88) e mencionam insegurança (n=111) em cuidar dos pacientes com injúria renal aguda. Não houve treinamento na admissão específico para a hemodiálise (n=136) e somente cinco enfermeiros relataram treinamento oferecido pela instituição. O interesse em aprender sobre a temática é elevado, no entanto, o preparo ainda é incipiente, o que demonstra a necessidade de mais investimentos em ações de capacitação ofertadas pela instituição voltadas para o enfermeiro intensivista que presta cuidado ao paciente com injúria renal aguda.

Palavras-chave Lesão Renal Aguda; Unidades Hospitalares de Hemodiálise; Enfermagem; Unidades de Terapia Intensiva; Educação Continuada.

The objective of this study was to evaluate the aspects of interest and preparation of intensive care nurses to act in the care of patients with acute kidney injury. This cross-sectional, evaluative study was carried out in seven public hospitals, with 136 nurses. The interest and preparation to provide care for patients with acute kidney injury in intensive care were evaluated. Inferential analysis was performed using the chi-square test. There was a high interest in learning about the subject (n = 125) and about the management of the machines (n = 119) and in participating in theoretical or practical courses (n = 126), because they felt unprepared (n = 88) and mentioned insecurity (n = 111) to provide care for patients with acute kidney injury. There was no specific training when assigned to the hemodialysis sector (n = 136), and only five nurses reported that the institution offers training. The interest in learning about the theme is high. However, the preparation is still incipient and indicates the need for more investments in training by the institution directed to intensive care nurses who provide care to patients with acute kidney injury.

Keywords Acute Kidney Injury; Hemodialysis Units, Hospital; Nursing; Intensive Care Units; Education, Continuing.

Avaliação da qualidade da atenção primária à saúde: perspectiva de profissionais

Evaluation of the quality of primary health care: professional perspective

Rosângela Guerino Masochini; Sheila Nascimento Farias; Ana Inês Sousa

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1134

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: avaliar os atributos da atenção primária à saúde na visão de profissionais de saúde.
MÉTODO: estudo avaliativo, quantitativa e delineamento transversal. Realizado com 192 profissionais de saúde das 15 unidades básicas de saúde, em uma cidade do estado do Mato Grosso. Para a coleta de dados, foi utilizado o instrumento Primary Care Assessment Tool, versão profissionais. Os participantes avaliaram os atributos em satisfatórios, com exceção ao acesso de primeiro contato.
RESULTADOS: a análise dos dados revelou necessidade de aperfeiçoar o horário de atendimento dos serviços e o mecanismo de contrarreferência.
CONCLUSÃO: os profissionais de saúde avaliaram os atributos longitudinalidade, coordenação e integralidade como satisfatórios. O único atributo insatisfatório foi o acesso de primeiro contato e este constituiu uma barreira a ser transposta na busca de atender às necessidades dos usuários.

Palavras-chave Atenção Primária à Saúde; Pessoal de Saúde; Saúde Pública; Serviços de Saúde.

OBJECTIVE: to evaluate the attributes of Primary Health Care by the health professionals.
METHOD: it is an evaluative, quantitative study and transversal design. It was performed with 192 health professionals from 15 Basic Health Units, in a city in the State of Mato Grosso. The Primary Care Assessment Tool, professional version, was used for data collection. Participants evaluated attributes in satisfactory, with the exception of First Contact Access.
RESULTS: data analysis revealed a need to improve service hours and the counter-referral mechanism.
CONCLUSION: health professionals evaluated the attributes of Longitudinality, Coordination, and Integrality as satisfactory. The only unsatisfactory attribute was the First Contact Access and this was a barrier to be transposed in the search to meet the patients´ needs.

Keywords Primary Health Care; Health Personnel; Public Health; Health Services.

Validação de conteúdo de um instrumento para avaliação da capacitação em ressuscitação cardiopulmonar

Validation of content of an instrument for the evaluation of training in cardiopulmonary resuscitation

Marina Germani Lucas; Gabriela Vicher Nalin; Ana Lúcia Gargione Galvão Sant'Anna; Suelen Alves de Oliveira; Regimar Carla Machado

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1132

Publicado em: 31/10/2018

O objetivo deste estudo foi realizar a validação de conteúdo de um instrumento para avaliação da capacitação em ressuscitação cardiopulmonar para profissionais da saúde.Trata-se de uma validação de conteúdo e aparência de um instrumento de coleta de dados, constituído pelas etapas de ajuizamento e elaboração da versão final do instrumento. Participaram cinco avaliadores/juízes e a representatividade dos itens em relação ao conteúdo abordado foi mensurada por meio do índice de validade de conteúdo (IVC), calculado pelo número de avaliadores concordante com o item pelo número total de avaliadores. Foram realizadas as readequações do instrumento de coleta de dados em concordância com as contribuições advindas dos avaliadores e análise da literatura científica. O instrumento elaborado com base nas diretrizes internacionais de ressuscitação cardiopulmonar, em sua versão final, após o processo de validação de conteúdo e aparência, apresenta 18 itens voltados para a avaliação do impacto e da qualidade das capacitações de profissionais da saúde no atendimento à vítima em parada cardiorrespiratória.

Palavras-chave Enfermagem; Estudos de Validação; Educação em Saúde; Reanimação Cardiopulmonar.

The aim of this study was to validate the content of an instrument for the evaluation of training in cardiopulmonary resuscitation for health professionals. This is a validation of the content and appearance of a data collection instrument, consisting of the steps of assessment and preparation of the final version of the instrument. Five evaluators / judges participated and the representativeness of the items in relation to the content was measured using the Content Validity Index (CVI), calculated by the number of evaluators according to the item by the total number of evaluators. The adjustments of the instrument of data collection were carried out in agreement with the contributions coming from the evaluators and analysis of the scientific literature. The instrument, based on international guidelines for cardiopulmonary resuscitation, in its final version, after the content and appearance validation process, presents eighteen items aimed at assessing the impact and quality of training of health professionals in the care of the victims at standstill Cardiopulmonary resuscitation.

Keywords Nursing; Validation Studies; Health Education; Cardiopulmonary Resuscitation.

Integração ensino-serviço na formação do enfermeiro no estado de São Paulo (Brasil)

Teaching-service’s integration in the training of nurses in the state of São Paulo (Brazil)

Cássia Regina Fernandes Biffe Peres; Maria José Sanches Marin; Sílvia Franco da Rocha Tonhom; Pedro Marco Karan Barbosa

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1131

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: analisar como vem ocorrendo a integração ensino-serviço na formação do enfermeiro, seus avanços e desafios.
MÉTODO: estudo qualitativo que analisou, por meio da hermenêutica-dialética, os projetos pedagógicos de seis cursos de Enfermagem do estado de São Paulo e as entrevistas de 21 professores.
RESULTADOS E DISCUSSÃO: observa-se que está ocorrendo diversificação dos cenários e inserção dos estudantes na prática profissional nas séries iniciais. A integração ensino-serviço caminha entre avanços e desafios, considerando que esse movimento deve ser mantido independentemente da conjuntura política, por acordos institucionais e garantia de espaços de construção conjunta. A inserção dos estudantes nos cenários promove distintos impactos na transformação da prática esperada. Embora a integração seja mais consolidada na atenção básica, as instituições vêm buscando fortalecimento com os hospitais.
CONSIDERAÇÕES FINAIS: o processo de integração ensino-serviço está envolto por complexidades e subjetividades que necessitam ser discutidas para superação do descompasso entre intenções acadêmicas e de cuidado.

Palavras-chave Educação em Enfermagem; Currículo; Sistema Único de Saúde; Serviços de Integração Docente-Assistencial.

OBJECTIVE: to analyze how the teaching-service’s integration has been occurring in nurses’ education, its advances and challenges.
METHOD: a qualitative study that analyzed through hermeneutic-dialectic, the pedagogical projects of six nursing courses in the state of São Paulo and interviews of 21 teachers.
RESULTS AND DISCUSSION: it is observed that diversification of the scenarios and insertion of the students in the professional practice in the initial series is occurring. Teaching-service’s integration walks between advances and challenges considering this action must be maintained independently of the political conjuncture, institutional agreements and guarantee of joint construction spaces. The insertion of the students in the scenarios promotes different impacts in the transformation of the expected practice. Although the integration is more consolidated in basic care, the institutions have been seeking strengthening integration with hospitals.
FINAL CONSIDERATIONS: the process of teaching-service’s integration is surrounded by complexities and subjectivities that need to be discussed to overcome the mismatch between academic and care intentions.

Keywords Education, Nursing; Curriculum; Unified Health System; Teaching Care Integration Services.

Sentimentos associados à docência por professores de enfermagem

Feelings associated with teaching by nursing teachers

Daniele Delacanal Lazzari; Jussara Gue Martini; Marta Lenise do Prado; Vânia Marli Backes; Jeferson Rodrigues; Ana Karolliny Testoni

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1130

Publicado em: 31/10/2018

OBJETIVO: compreender os sentimentos associados à docência na perspectiva de professores de enfermagem.
MÉTODO: estudo exploratório, descritivo-analítico, qualitativo. Entrevistaram-se 18 professores de duas universidades da região Sul do Brasil. A coleta de dados ocorreu entre os meses de julho e setembro de 2014, por meio de entrevista semiestruturada. Para tratamento dos dados foi utilizada a codificação aberta e axial conforme proposta por Strauss e Corbin, com o auxílio do software Atlasti®7.
RESULTADOS: emergiram as seguintes categorias: docência como esperança de transformação da prática e amorosidade; docência como acolhimento; docência como preocupação pelo outro, o aluno; docência como maternagem; docência como cuidado.
CONSIDERAÇÕES FINAIS: os sentimentos associados à docência possuem estreita relação com a concepção de ensino que o professor possui, bem como com a concepção de enfermagem. Para além de uma trajetória sistemática de formação, ressignificar experiências e percepções pode indicar novos sentidos aos processos identitários docentes.

Palavras-chave Docentes de Enfermagem; Prática do Docente de Enfermagem; Emoções.

OBJECTIVE: to understand the feelings associated with teaching from the perspective of nursing teachers.
METHOD: Exploratory, descriptiveanalytical, qualitative study. We interviewed 18 professors from two universities in the southern region of Brazil. Data collection took place between the months of July and September of 2014, through a semi-structured interview. For the treatment of the data, the open and axial coding was used, as proposed by Strauss and Corbin, with the aid of the Atlasti®7 software.
RESULTS: The following categories emerged: Teaching as hope for the transformation of practice and love; Teaching as embracement; Teaching as concern for the other, the student; Teaching as mothering; Teaching as care.
FINAL CONSIDERATIONS: The feelings associated with teaching are closely related to the conception of teaching that the teacher has, as well as to the conception of nursing. In addition to a systematic trajectory of training, re-signifying experiences and perceptions can indicate new meanings to the teacher’s identity processes.

Keywords Faculty, Nursing; Nursing Faculty Practice; Emotions.

Expectativas, percepções e opiniões de mulheres sobre o atendimento durante o parto

Expectations, perceptions and opinions of women about the care provision during childbirth

Nara dos Santos Costa; Carolina Feliciana Bracarense; Joyce Mara Gabriel Duarte; Marina Stark Rezende de Paula; Ana Lúcia de Assis Simões

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1129

Publicado em: 31/10/2018

Verificar, a partir das expectativas e das percepções, a satisfação de mulheres em relação ao atendimento recebido durante o parto e identificar, segundo a opinião das mulheres, ações alternativas para a melhoria da qualidade da assistência ao parto. Pesquisa qualitativa descritiva desenvolvida em dois hospitais de ensino de Minas Gerais em 2015. Entrevistaram-se 104 mulheres no pré-natal e no pós-parto. Utilizou-se método do discurso do sujeito coletivo. Das entrevistadas. 68 eram do hospital A e 36 do hospital B, idade média de 27 anos. As questões relacionadas às atitudes e práticas dos profissionais foram as mais expressivas, seguidas pelo destaque aos acompanhantes, com 18 expressõeschave. As mulheres sentem-se satisfeitas em relação ao atendimento recebido durante o parto, principalmente as questões relacionadas à interação com os profissionais de saúde. Elas relatam que esses aspectos contribuem para melhoria dos serviços de saúde e afirmam que a satisfação está interligada à qualidade da assistência à saúde recebida.

Palavras-chave Parto; Satisfação do Paciente; Avaliação em Saúde; Saúde Pública; Saúde da Mulher.

To verify, based on expectations and perceptions, the satisfaction of women in relation to the care received during the childbirth and to identify, according to women’s opinion, alternative actions to improve the quality of labor and delivery care. Qualitative descriptive research developed in two teaching hospitals of Minas Gerais in 2015. A total of 104 women were interviewed, through interviews in prenatal and postpartum settings. The Collective Subject Discourse method was used. 68 interviewees were from hospital A and 36 from hospital B, the mean age was 27 years old. The questions related to the professionals’ attitudes and practices were the most expressive, followed by the highlight to the companions with 18 key expressions. Women feel satisfied regarding the care received during labor and delivery, especially regarding the questions related to the interaction with health professionals. They report that these aspects contribute to the improvement of health services and indicate that satisfaction is intertwined with the quality of the health care received.

Keywords Parturition; Patient Satisfaction; Health Evaluation; Public Health; Women’s Health.

Condições de trabalho no contexto de catadoras de materiais recicláveis: desafios e perspectivas para o trabalho seguro

Conditions of work of solid waste collectors: challenges and perspectives for a safe work

Alexa Pupiara Flores Coelho; Carmem Lúcia Colomé Beck; Rosângela Marion da Silva; Denise de Oliveira Vedootto; Anahlú Peserico; Jonatan da Rosa Pereira da Silva

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1128

Publicado em: 31/10/2018

O estudo objetivou descrever as condições de trabalho segundo a percepção de catadoras de materiais recicláveis associadas, destacando os desafios e perspectivas para o trabalho seguro a partir da ação assistencial de enfermagem. Trata-se de estudo qualitativo, fundamentado na Pesquisa Convergente-Assistencial, realizado com 11 catadoras de materiais recicláveis de uma associação do Sul do Brasil. Os dados foram produzidos por meio de observação participante, entrevistas semiestruturadas e grupo de convergência. A análise foi realizada por meio dos passos estabelecidos pelo método: apreensão, síntese, teorização e transferência. Como resultados emergiram três categorias: “Organização do trabalho como elemento agravante das condições de trabalho: desencontros no processo de comunicação e colaboração”; “As condições de trabalho agravadas pelo rodízio de atividades e sobrecarga laboral”; e “Perspectivas para o trabalho seguro: problematizando as condições de trabalho”. Os dados evidenciam que as catadoras vivenciam precárias condições de trabalho relacionadas, principalmente, à execução das tarefas, dificultada por falhas nos processo de comunicação e colaboração entre os membros da equipe e com os fornecedores de materiais recicláveis. As precárias condições de trabalho culminam em sobrecarga, dor, automedicação e acidentes. A problematização das condições trabalho mostrou-se uma exitosa prática assistencial para a promoção do trabalho seguro. Concluiu-se que a mediação de um espaço de diálogo e pactuação pode oferecer perspectivas para a otimização do trabalho seguro.

Palavras-chave Enfermagem; Saúde do Trabalhador; Condições de Trabalho; Catadores; Pesquisa Participativa Baseada na Comunidade.

The study aimed to describe the working conditions according to the perception of associated recyclable material collectors, highlighting the challenges and perspectives for safe work from nursing care action. It is a qualitative study, based on the convergent-care research, carried out with 11 solid waste collectors from an association in the South of Brazil. Data were produced through participant observation, semi-structured interviews and convergence group. The analysis was performed through the steps established by the method, namely collection, synthesis, theorization and transference. As a result, three categories emerged: “Work organization as an aggravating factor of working conditions: disagreements in communication and collaboration”; “Working conditions aggravated by turnover and work overload”; and “Perspectives for safe work: discussing working conditions”. The data show that garbage collectors experience precarious working conditions mainly related to the execution of tasks, hampered by failures in the communication and collaboration between team members and suppliers of recyclable materials. The precarious working conditions culminate in overload, pain, self-medication and accidents. The discussion of working conditions proved to be a successful assistance practice for the promotion of safe work. We concluded that the mediation of a space for dialogue and agreement can offer perspectives for the optimization of safe work.

Keywords Nursing; Occupational Health; Working Conditions; Solid Waste Segregators; Community-Based Participatory Research.

Dimensionamento do pessoal de enfermagem na terapia intensiva adulto

Sizing of the nursing staff in adult intensive therapy

Verusca Soares de Souza; Kelly Cristina Inoue; João Lucas Campos de Oliveira; Ana Maria Müller de Magalhães; Eleine Aparecida Penha Martins; Laura Misue Matsuda

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1121

Publicado em: 24/08/2018

O objetivo consistiu em dimensionar o quadro de pessoal de enfermagem de uma unidade de terapia intensiva para adultos. Trata-se de pesquisa transversal, prospectiva, descritiva e quantitativa. Foi realizada na Unidade de Terapia Intensiva para Adultos (UTI-A) de um hospital universitário do Paraná, Brasil. A coleta de dados ocorreu entre junho e outubro de 2014 pela aplicação do Nursing Activities Score (NAS) a uma amostra (n=81) de prontuários de pacientes, obtendo a mensuração da carga de trabalho média (565,32 pontos) da equipe de enfermagem do setor. Com isso, dimensionou-se o quadro de pessoal da categoria, confrontando-o com a legislação nacional correspondente à Resolução nº 543/2017 do Conselho Federal de Enfermagem. O quadro dimensionado total da equipe foi de 32 trabalhadores, sendo 17 enfermeiros e 15 técnicos de enfermagem. À comparação com o quadro real, houve déficit geral de três profissionais. Faltavam oito enfermeiros assistenciais, evidenciando superávit de cinco trabalhadores de nível médio. Concluiu-se que o quadro de pessoal de enfermagem da UTI-A é subdimensionado, o que pode afetar a qualidade e a segurança do cuidado intensivo, além de comprometer a identidade profissional do enfermeiro.

Palavras-chave imensionamento; Carga de Trabalho; Administração de Recursos Humanos; Unidades de Terapia Intensiva; Equipe de Enfermagem.

The objective of this work was to investigate the sizing of the nursing staff of an adult intensive care unit. This is a cross-sectional, prospective, descriptive and quantitative research carried out in the Adult Intensive Care Unit (ICU-A) of a university hospital in Paraná, Brazil. Data collection occurred between June and October 2014 through the application of the Nursing Activities Score (NAS) to a sample of medical records of patient (n=81), obtaining the measurement of the average workload (565.32 points) of the nursing team of the sector. As a result, the staff of the category was compared to the national legislation corresponding to Resolution nº 543/2017 of the Federal Council of Nursing. The total size of the staff was 32 workers, of whom 17 were nurses and 15 were nursing technicians. Compared to the real picture, there was an overall deficit of three professionals. Eight nurses were missing, evidencing a surplus of five middle-level workers. We concluded that the nursing staff of the ICU-A is undersized and this situation can affect the quality and safety of intensive care, as well as compromise the professional identity of nurses.

Keywords Dimensioning; Workload; Personnel Management; Intensive Care Units; Nursing Team.

Resíduos gerados por usuários de insulina em domicílio

Residues generated by insulin users in domicile

Jeanine Geraldin Estequi; Sílvia Carla da Silva André; Raissa Silva Souza; Rosely Moralez de Figueiredo

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1120

Publicado em: 23/08/2018

OBJETIVO: conhecer o manejo dos resíduos gerados pelos usuários de insulina em domicílio.
MÉTODO: pesquisa descritiva, exploratória, quantitativa. Entrevistados 98 indivíduos com diabetes mellitus, usuários de insulina no domicílio cadastrados nas Unidades de Saúde da Família do município do interior paulista, por meio de instrumento previamente validado e procedendo-se à análise por estatística descritiva.
RESULTADO: o descarte incorreto de ao menos um dos insumos utilizados, seja acondicionado em recipiente rígido ou não, ocorreu tanto entre os participantes que referiram ter recebido informações sobre o descarte correto dos RSS quanto entre os que não receberam.
CONCLUSÃO: considera-se que há lacunas no que diz respeito ao manejo de resíduos produzidos nos domicílios, demandando mudanças políticas, de gestão e educação em saúde.

Palavras-chave Resíduos de Serviços de Saúde; Insulina; Diabetes Mellitus; Atenção Primária à Saúde; Saúde da Família; Enfermagem.

OBJECTIVE: To know the management of residues generated by insulin users at home.
METHOD: This is a descriptive, exploratory and quantitative study. There were 98 individuals interviewed with Diabetes Mellitus, insulin users at home enrolled in the Family Health Units of the municipality of São Carlos – SP; by a previously validated instrument and proceeding to the analysis by descriptive statistics.
RESULTS: the incorrect disposal of at least one of the inputs used either in a rigid container or not occurred both among the participants who reported receiving information about the correct discard of the HSR as well as among those who did not receive it.
CONCLUSION: It is considered that there are gaps concerning the management of residues produced in homes, demanding political changes, management, and education in health.

Keywords Medical Waste; Insulin; Diabetes <i>Mellitus</i>; Primary Health Care; Family Health; Nursing.

Apoio social percebido por cuidadores familiares de pacientes renais crônicos em hemodiálise

Social support of family caregivers of chronic renal patients on hemodialysis

Tarzie Hübner da Cruz; Nara Marilene Oliveira Girardon-Perlini; Margrid Beuter; Larissa de Carli Coppetti; Angélica Dalmolin; Catiéle Piccin

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1119

Publicado em: 23/08/2016

OBJETIVO: descrever o perfil de cuidadores familiares que acompanham pacientes renais crônicos ao serviço de hemodiálise e mensurar o apoio social percebido.
MÉTODO: estudo transversal, descritivo, com amostragem por conveniência. Aplicou-se questionário sociodemográfico e de condições de saúde e a escala do Medical Outcomes Study, a 16 cuidadores de pacientes com doença renal crônica em hemodiálise que permaneciam durante a sessão.
RESULTADOS: constatou-se que 93,8% dos cuidadores são do sexo feminino, com média de idade de 45,7 anos, casadas, que convivem com dor e possuem algum problema de saúde, estando em tratamento e, mesmo assim, não se sentem sobrecarregadas em cuidar. Verificou-se que a dimensão da escala com a maior média foi a afetiva, seguida da material. A pior avaliação referiu-se à dimensão emocional.
CONCLUSÃO: conhecer os cuidadores familiares e avaliar o apoio social percebido contribui para propor atividades que os fortaleçam e potencializem sua qualidade de vida e, por consequência, a dos pacientes.

Palavras-chave Cuidadores; Dialise Renal; Apoio Social; Enfermagem Familiar.

OBJECTIVE: to describe the profile of family caregivers accompanying chronic renal patients at the hemodialysis service and to measure perceived social support.
METHOD: cross-sectional, descriptive study, with convenience sampling. A sociodemographic and health status questionnaire and the scale of the Medical Outcomes Study were applied to 16 caregivers of patients with chronic kidney disease on hemodialysis who remained during the session.
RESULTS: 93.8% of the caregivers were female, with an average age of 45.7 years, married, living with pain and having some health problem, being on treatment and feel overwhelmed in caring. It was verified that the dimension of the scale with the highest average was the affective, followed by the material. The worst evaluation refers to the emotional dimension.
CONCLUSION: knowing the family caregivers and evaluating the perceived social support contributes to propose activities that strengthen and enhance their quality of life and, consequently, the patients.

Keywords Caregivers; Renal Dialysis; Social Support; Family Nursing.

Automonitorização glicêmica: Dificuldades na realização do procedimento por pacientes com diabetes mellitus

Glycemic self-monitoring: Difficulties in the realization care procedures faced by diabetes mellitus patients

Rosimeire Fernandes de Oliveira; Jaqueline Almeida Guimarães Barbosa; Gilberto de Lima Guimarães; Silmar Maria da Silva; Maria Ivanilde de Andrade; Maria Regina Calsolari

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1117

Publicado em: 21/08/2016

OBJETIVO: avaliar a realização do procedimento de automonitorização glicêmica em pacientes com diabetes.
MÉTODO: estudo quantitativo, tipo descritivo-exploratório e observacional. Pacientes adultos com diabetes foram observados enquanto realizavam o procedimento no serviço de atenção secundária, e cada aspecto era assinalado em um formulário. Os dados sofreram tratamento estatístico e discutidos a partir da literatura científica.
RESULTADOS: entre os 60 participantes, 63% eram mulheres; 53,3% aposentados; idade entre 35 e 60 anos (51,7%); 60% com ensino fundamental; 51,7% com renda de até um salário mínimo; 38% tinham diagnóstico de diabetes entre 11 e 20 anos e, destes, 93,3% desconheciam as metas glicêmicas; 86,7% não higienizavam as mãos antes e após o procedimento e não faziam o descarte correto dos resíduos; 91,7% não realizavam a limpeza do aparelho após o uso; 75% não registravam os resultados.
CONCLUSÃO: os participantes apresentaram dificuldades e falhas na prática de automonitorização glicêmica, que podem comprometer a vigilância do seu real estado de saúde, emergindo a necessidade de capacitação, com vistas à eficácia do procedimento e prevenção de complicações, além de melhorias no controle da doença. Assim, cabe ao enfermeiro que atua nessa clientela empreender esforços que possibilitem a aquisição pelo paciente das habilidades necessárias ao exercício da técnica da automonitorização glicêmica e o despertar de sua consciência para os riscos à saúde provocados por uma ação incorreta.

Palavras-chave Diabetes Mellitus; Autocuidado; Educação em Enfermagem.

OBJECTIVE: to evaluate the realization of glycemic self-monitoring in diabetes patients.
METHOD: quantitative, descriptive-exploratory and observational study. Adult diabetes patients were observed while performing the procedure in a secondary care service, and each aspect was noted on a form. Data were treated statistically and discussed based on the scientific literature.
RESULTS: among the 60 participants, 63% were women; 53.3% were retired; the age varied between 35 and 60 years (51.7%); 60% had elementary education; 51.7% had an income of up to one minimum wage; 38% had received the diagnosis of diabetes between the ages of 11 and 20 years, and of these, 93.3% were unaware of glycemic goals; 86.7% did not clean their hands before and after the procedure and did not dispose of the waste properly; 91.7% did not clean the device after use; 75% did not record the results.
CONCLUSION: the participants presented difficulties and flaws in the practice of glycemic self-monitoring that may compromise the surveillance of their real health status. There is thus a need for training to promote effective realization of the procedure and prevention of complications, as well as improvements in disease control. It is therefore up to nurses who assist this clientele to undertake efforts to make possible that patients gain the necessary skills to exercise the technique of glycemic self-monitoring and awakening of their awareness regarding the health risks implied in incorrect actions.

Keywords Diabetes Mellitus; Self-care; Education Nursing.

Atuação da rede de apoio às pessoas com lesão medular

Actions of the support network for people with spinal cord injury

Aline Gabriela Bega Ruiz; Mayckel da Silva Barreto; Hellen Emília Peruzzo; Soraia Dornelles Schoeller; Maria das Neves Decesaro; Sonia Silva Marcon

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1116

Publicado em: 21/08/2016

OBJETIVO: analisar como é constituída e como atua a rede de apoio à pessoa com lesão medular.
MÉTODO: estudo descritivo, de natureza qualitativa, fundamentado no referencial teórico do interacionismo simbólico. Os dados foram coletados entre janeiro e junho de 2016 entre 23 pessoas com lesão medular, por meio de entrevista semiestruturada, submetidas à análise de conteúdo, modalidade temática.
RESULTADOS: além da presença da família e amigos, os entrevistados ressaltaram a importância da comunidade, do esporte e dos centros de reabilitação e de saúde como recursos de apoio na adaptação à condição de ter lesão medular. Evidenciaram, porém, que ainda permaneciam algumas lacunas impeditivas de alcançarem mais conhecimento sobre como realizar cuidados ao corpo e melhorias em seu cotidiano. Conhecer outras pessoas com lesão medular e suas experiências facilitava o aprendizado e a convivência com essa condição. A prática esportiva adaptada constituía-se em uma rede de apoio diferenciada na reabilitação, recuperação da autonomia e reinserção social da pessoa com lesão medular.
CONCLUSÃO: as redes de apoio são necessárias no processo de reabilitação, adaptação e superação na vida de pessoas com lesão medular.

Palavras-chave Pessoas com Deficiência; Apoio Social; Socialização; Medula Espinal.

OBJECTIVE: to analyze how is composed the support network for people with spinal cord injury and how it works.
METHOD: descriptive, exploratory study of a qualitative nature, based on the theoretical framework of Symbolic Interactionism. The data were collected between January and June of 2016 from 23 people with spinal cord injury through a semi-structured interview and submitted to Content Analysis in the Thematic modality.
RESULTS: besides the presence of family and friends, the interviewees emphasized the importance of community, sport and rehabilitation and health centers as support resources in the adaptation to the condition of living with spinal cord injury. However, they showed that there were still some shortcomings related to obtaining greater knowledge about how to perform body care and improve daily life. Meeting other people with spinal cord injury and their experiences facilitated the learning and living with this condition. The practice of adapted sports represented a differentiated support network in the rehabilitation, recovery of autonomy and social reintegration of people with spinal cord injury.
CONCLUSION: support networks are necessary in the process of rehabilitation, adaptation and overcoming in the lives of people with spinal cord injury.

Keywords Disabled Persons; Social Support; Socialization; Spinal Cord.

Adesão à terapia antirretroviral em adultos com HIV/AIDS atendidos em um serviço de referência

Adherence to antiretroviral therapy in adults with HIV/AIDS treated at a reference service

Suelen Goulart; Betina Hörner Schlindwein Meirelles; Veridiana Tavares Costa; Geovana Pfleger; Luana Marques da Silva

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1127

Publicado em: 23/08/2018

OBJETIVO: identificar a adesão à terapia antirretroviral de adultos com HIV/AIDS e os fatores associados a esse comportamento.
MÉTODO: estudo transversal com 172 pessoas com HIV/AIDS, em que foram utilizados os questionários para avaliação da adesão ao tratamento antirretroviral e identificação dos aspectos sociodemográficos e comportamentais. Os dados foram analisados por meio das estatísticas descritiva e inferencial.
RESULTADOS: houve predomínio de homens (57,6%), com idade média de 43,4 (± 11,8 anos), solteiros (38,9%), primeiro grau incompleto (57,1%), sem trabalho remunerado (66,9%) e heterossexuais (87,8%). Adesão baixa/insuficiente prevaleceu (62,2%). Foram observadas associações significativas com o sexo (p=0,0026), escolaridade (p=0,0094) e forma de transmissão do HIV (p=0,0283). Constatou-se maior chance de homens e dos participantes com ensino médio incompleto de adesão baixa/insuficiente.
CONCLUSÃO: a adesão ao tratamento das pessoas com HIV/AIDS é baixa/insuficiente e associa-se a fatores sociodemográficos e comportamentais.

Palavras-chave HIV; Adesão à Medicação; Adulto.

OBJECTIVE: to identify the adherence to antiretroviral therapy in adults with HIV / AIDS and the factors associated with this behavior.
METHOD: a cross-sectional study with 172 people with HIV / AIDS, in which questionnaires were used to assess adherence to antiretroviral treatment and to identify sociodemographic and behavioral aspects. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics.
RESULTS: there was a prevalence of men (57.6%), with a mean age of 43.4 (± 11.8 years), single (38.9%), incomplete primary school education (57.1%), and without paid work (66.9%) and heterosexual (87.8%). A low / insufficient adherence prevailed (62.2%). Significant associations with gender (p = 0.0026), schooling (p = 0.0094) and forms of HIV transmission (p = 0.0283) were observed. There was a greater chance of men and participants with incomplete secondary level education with low / insufficient adherence.
CONCLUSION: treatment adherence in people with HIV/AIDS is low/inadequate and associated with sociodemographic and behavioral factors.

Keywords HIV; Medication Adherence; Adult.

Condições que levam docentes enfermeiros a assumir cargos de gestão universitária

Conditions that lead teachers to assume university management positions

Kamylla Santos da Cunha; Alacoque Lorenzini Erdmann; Carolina Kahl; Daniele Delacanal Lazzari; Murilo Pedroso Alves; Patrícia Klock

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1126

Publicado em: 23/08/2018

OBJETIVO: compreender as condições que levam os enfermeiros docentes de uma universidade pública a assumirem os cargos de gestão universitária.
MÉTODO: pesquisa qualitativa com aporte teórico-metodológico na teoria fundamentada nos dados. O cenário do estudo foi uma universidade pública federal e a coleta de dados ocorreu entre maio e setembro de 2016, compondo a amostragem teórica 19 participantes distribuídos em dois grupos amostrais.
RESULTADOS: os dados evidenciaram que os docentes assumem cargos de gestão universitária por compromisso com o coletivo e por possuírem competências de gestão. Destacou-se a motivação dos docentes para assumirem esses cargos devido a experiências anteriores na gestão de universidades privadas e/ou serviços de saúde.
CONCLUSÃO: os docentes de uma unidade universitária assumem cargos de gestão pelo compromisso com o coletivo e domínios, por experiências acumuladas.

Palavras-chave Docentes de Enfermagem; Universidades; Educação Superior; Pesquisa em Administração de Enfermagem.

OBJECTIVE: To understand the conditions that lead the teaching nurses of a public university to assume the roles of university management.
METHOD: This is a qualitative research with theoretical-methodological contribution from Grounded Theory. The study scenario was a federal public university, and the data collection took place between May and September 2016, with the theoretical sample with 19 participants divided into two sample groups.
RESULTS: The data evidenced that the professors assume roles of university management by commitment with the collective and for having management competences. The motivation of the professors to assume these positions due to previous experiences in the management of private universities and/or health services is highlighted.
CONCLUSION: The professors of a university unit assume management positions by the commitment to the collective and domains, by accumulated experiences.

Keywords Faculty, Nursing; Universities; Education, Higher; Nursing Administration Research.

Práticas integrativas e complementares: Avanços e desafios para a promoção da saúde de idosos

Integrative and complementary practices: Advances and challenges for the health promotion of the elderly

Marilia Silva dos Santos; Mariana Monteiro Amarello; Sonia Maria Garcia Vigeta; Ana Lucia de Moraes Horta; Luiza Hiromi Tanaka; Káren Mendes Jorge de Souza

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1125

Publicado em: 23/08/2018

OBJETIVO: identificar avanços e desafios na Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares para a promoção à saúde de idosos.
MÉTODO: investigação avaliativa, com abordagem qualitativa. Foram entrevistados orientadores de práticas corporais da Medicina Tradicional Chinesa, no município de São Paulo. Para análise, foram utilizados o software Atlas.ti e a técnica de análise de conteúdo temática.
RESULTADOS: as práticas integrativas revelam melhoria da saúde e bem-estar dos idosos. Gestores da saúde apoiam a oferta dessas práticas na atenção primária à saúde. O desafio encontrado é ampliar a participação dos idosos e a oferta de cursos aos orientadores dessas práticas.
CONCLUSÃO: o impacto dos avanços supera qualitativamente os desafios dessa política, que segue em processo de expansão no Sistema Único de Saúde. Implicações para a prática: esses resultados podem subsidiar avaliação no ciclo da política pública.

Palavras-chave Terapias Complementares; Política de Saúde; Promoção da Saúde; Idoso.

OBJECTIVE: to identify advances and challenges in the National Policy of Integrative and Complementary Practices for the promotion of elderly health.
METHOD: evaluative research with a qualitative approach. Teachers of the Traditional Chinese Medicine were interviewed in the city of São Paulo. In the analysis, the software Atlas.ti and the thematic content analysis technique were used.
RESULTS: It was identified that the integrative practices are effective for the improvement of the health and well-being of the elderly. Health managers support this practice in Primary Health Care. The challenge is to increase the participation of the elderly and the range of courses to the mentors of these practices.
CONCLUSION: The impact of the advances surpasses qualitatively the challenges of this policy, which continues in expansion in the Public Health System. Implications for practice: These results may support evaluation in the public policy cycle.

Keywords Complementary Therapies; Health Policy; Health Promotion; Aged.

Sentimentos, expectativas e adaptação de idosos internados em instituição de longa permanência

Feelings, expectations and adaptation of elderly people living in a long-stay institution

Narciso Vieira Soares; Bianca Rafaela da Silva Corrêa; Rosane Teresinha Fontana; Zaléia Prado de Brum; Carine Amábile Guimarães; Alessandra Frizzo da Silva; Francisco Carlos Pinto Rodrigues

REME - Rev Min Enferm. 2018; 22:e-1124

Publicado em: 23/08/2018

OBJETIVO: identificar os sentimentos, as expectativas e a adaptação dos idosos ao processo asilar.
MÉTODO: estudo descritivo com abordagem qualitativa, do qual participaram nove idosos de uma instituição de longa permanência de idoso no município de Santo Ângelo, Rio Grande do Sul, Brasil. A coleta dos dados ocorreu no mês de agosto de 2016, por meio de entrevistas semiestruturadas, gravadas em mídia digital e transcritas na íntegra. A análise dos dados se deu à luz da análise de conteúdo temática, evidenciando-se as seguintes categorias: sentimentos vivenciados ao ser internado em instituição de longa permanência de idosos; a adaptação do idoso ao processo de internação; pedidos, sonhos e expectativas do idoso institucionalizado.
RESULTADOS: dos entrevistados houve predomínio do sexo masculino – 55,5% (n= 5), com média de idade entre 60 e 77 anos 44,4% (n= 4), com prevalência do estado civil separados de 33,3% (n= 3).
CONSIDERAÇÕES FINAIS: consideram-se as ILPs importantes espaços para o cuidado qualitativo ao idoso, por isso, em seu planejamento e implantação devem-se incluir, além do conforto e acolhimento, ações que permitam ao residente o exercício da autonomia, a elevação da autoestima e o enfrentamento adequado ao processo do envelhecer.

Palavras-chave Envelhecimento; Institucionalização; Saúde do Idoso Institucionalizado; Relações Familiares.

OBJECTIVE: to identify the feelings, expectations and adaptation of elderly people to the institutionalization process.
METHOD: descriptive study with a qualitative approach, in which participants were nine elderly people from a long-stay institution in the city of Santo Ângelo, Rio Grande do Sul, Brazil. Data collection took place in August 2016 through semi-structured interviews that were recorded on digital media and transcribed in full. The analysis of the data was based on the thematic content analysis, from which the following categories emerged: Feelings experienced when starting living in a long-stay institution for elderly people; The elderly’s adaptation to the admission process; Requests, dreams and expectations of the institutionalized elderly.
RESULTS: 55.5% (n = 5) of the elderly were male, with a mean age between 60 and 77 years, 44.4% (n = 4), and prevalence of marital status separated, 33.3% (n = 3).
FINAL THOUGHTS: LSIs are considered important spaces for the qualitative care of the elderly; therefore, their planning and implementation should encompass, besides comfort and welcome, actions that allow the resident to exercise autonomy, increase self-esteem and face the aging process properly.

Keywords Aging; Institutionalization; Health of Institutionalized Elderly; Family Relationships.

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